Repülőjáratod jelentősen késett, és nem tudod, milyen lehetőségeid vannak? Az EU 261/2004/EK rendelet egyértelműen szabályozza, hogy mikor és milyen típusú kártérítés, illetve ellátás jár a légi utasoknak. Az alábbiakban összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat a késések jogi hátteréről, a kártérítés összegéről, az igénylés menetéről, és arról, hogy milyen dokumentumokat érdemes megőrizned.
Mikor és milyen kártérítés jár?
Amennyiben repülőjáratod három órát meghaladó késéssel érkezik meg a célállomásra, jogosult lehetsz pénzbeli kártérítésre. Ez az összeg az útvonal hosszától függően 250 és 600 euró között mozoghat. Két órát meghaladó késés esetén pedig az ellátási kötelezettség lép életbe: a légitársaságnak ingyenesen kell frissítőket, étkezést, valamint szükség esetén szállodai elhelyezést és reptéri transzfert biztosítania, továbbá telefonálási vagy e-mail küldési lehetőséget is.
Távolság | Késés hossza | Kártérítés összege |
---|---|---|
1500 km alatt | 3 óra felett | 250 euró |
1500–3500 km között, vagy 1500 km felett EU-n belül | 3 óra felett | 400 euró |
3500 km felett, nem EU-n belül | 3–4 óra | 300 euró |
3500 km felett, nem EU-n belül | 4 óra felett | 600 euró |
Ki jogosult kártérítésre járatkésés esetén?
- Az a légi utas, akinek járata több mint három órás késéssel érkezik a végső célállomásra (fontos: az átszállásos utaknál is a végcél számít).
- Az utas, akinek a késés oka a légitársaság felelősségi körében merült fel (pl. műszaki hiba, személyzethiány, belső sztrájk).
- Az utazás EU-n vagy EGT területén indult, vagy EU/EGT-be érkezett olyan légitársasággal, amely ott van bejegyezve.
Nem mentesül a légitársaság a kártérítés alól akkor sem, ha biztosítja a kötelező ellátást a várakozás ideje alatt.
Milyen dokumentumokra van szükség?
A kártérítési igényléshez mindig őrizd meg a beszállókártyát, jegyet, minden kapott blokkot (étkezés, szállás, taxi), és a késésről szóló légitársasági igazolást. Az igénylés során ezekre mind szükség lehet.
Fontos tudni a kártérítés igényléséről
Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a kártalanítás összege független a repülőjegy árától vagy a légitársaság típusától – vagyis ugyanúgy jár a Ryanair utasának, mint egy üzleti osztályon utazónak. Az is gyakori félreértés, hogy a biztosított ellátás kizárja a kártérítést – ez nem igaz, mindkettő járhat! Ha a légitársaság nem biztosítja a szolgáltatásokat, vagy visszautasítja a pénzbeli kompenzációt, érdemes minden kommunikációt írásban folytatni és szakértőhöz fordulni.
Milyen kivételek vannak?
Bizonyos rendkívüli körülmények (időjárás, légtérzár, politikai események, madárelütés, repülőgéptípus hibái, terrorizmus) esetén a légitársaság mentesülhet a pénzbeli kártérítés alól, de az ellátást ezekben az esetekben is köteles biztosítani. Mindig tudd, hogy a légitársaság csak akkor mentesül, ha minden lehetséges intézkedést megtett a késés elkerülése érdekében!
Átszállás és csatlakozó járatok
Amennyiben a csatlakozásod is veszélybe kerül a késés miatt, a légitársaságnak kötelessége gondoskodni arról, hogy célállomásodra eljuss, illetve szükség esetén új útvonalat vagy visszatérítést biztosítson. A kártalanítás szempontjából az utazás egészét, és nem csak az egyes szakaszokat vizsgálják.
Brexit és egyéb szabályozások
A Brexit óta az Egyesült Királyságban utazókra speciális szabályok vonatkoznak, de az ottani jogszabályok is hasonló mértékű kártérítést biztosítanak, csak éppen fontban meghatározva. A részleteket mindig érdemes a foglalásnál vagy indulás előtt ellenőrizni.
Mit tegyél, ha késik a járatod?
- Maradj nyugodt, őrizd meg minden dokumentumod, és kérj írásos tájékoztatást a légitársaságtól!
- Élj a felkínált étkezési és szálláslehetőséggel, gyűjtsd össze a számlákat!
- Ha a késés három óránál hosszabb, kérj kártérítést – ha nem boldogulsz, keress bennünket, segítünk!
A kártalanításra és ellátásra való jogosultság nem függ az utazás céljától, a jegy árától vagy a légitársaság típusától. Ha a késés meghaladja a három órát, minden utasnak joga van élni a törvény adta lehetőségekkel. További részletekért olvasd el az EU 261/2004/EK rendelet teljes szövegét ».
Bizonytalan vagy, mire vagy jogosult? Töltsd ki kérdőívünket, és szakértői segítséggel indítjuk el a kártérítési igényed!